Biztonsági karbantartás


Új gumiabroncsok

 

 

 

 

Amikor beszerelik az új TT (tömlőt igénylő) gumiabroncsot, új belsőt is kell kapnia.
A tömlők kinyúlnak szerelés alatt. Ha használt tömlőt helyeznek az új gumiabroncsba, az gyűrődhet és sérülhet a belső elvékonyodása miatt.



Amikor új TL (tömlő nélküli) gumiabroncsot szerelünk, szelepet is kell cserélnünk biztonsági okok miatt. 

Gyorsulás és fékezés közben úgy, mint folyamatos magas sebességen való haladás közben, a centrifugális erő, ami a szelepre hat közben, meghajlíthatja azt 90°-ban. 
Emiatt mindig rövid szelepet kell használnunk. 

200 km/h sebesség felett végzett tesztek alapján a szelepbetét a centrifugális erő hatására kiemelkedik, amitől a szelep lehetséges, hogy nem marad zárva. A rövid szelepbetét magasabb rugó előfeszültséggel bír, mint a hosszabbak. A legjobbak a rövid szelepek piros teflon gyűrűvel. Ezek fokozottabban ellenállnak a kiugrási nyomásnak.

 

 

Bármilyen szelepbetétet is használunk, nagyon fontos, hogy jól rátekerjük a szelepsapkát. A METZELER azt ajánlja, hogy  kizárólag gumitömítéses szelepsapkát használjunk.

-

 

 

A METZELER – Tubeless (tömlő nélküli) gumijai opcionálisan használhatóak a Tubetype (tömlős) felnikkel is, ha ezt a megoldást választjuk, tartsuk be az alábbi megkötéseket:
- Használjunk kizárólag METZELER tömlőket
- A Tubeless gumik kizárólag azokkal a gumibelsőkkel használhatóak, amiknek végsebességi korlátja 230 km/h
- A jármű gyártójának előírásait be kell tartani.


A gumiabroncs felszerelése

A gumiabroncs felszerelése – fontos információk – figyelmeztetés. 
Mindig azokat a gumiabroncsokat használjuk a járműveken, amilyen abroncsot eredetileg a gyártó ajánl. Bármilyen más abroncs használata veszélyes lehet.
Ellenőrizze, van-e az abroncson irányadó nyíl, ha van, akkor úgy kell felszerelnie a gumiabroncsot, ahogyan a nyilak a forgásirányt mutatják. 



Néhány Metzeler gumiabroncs oldala piros pöttyel van jelölve. Ez mutatja a legkönnyebb pontot az abroncson, ezt kell a szelep mellé helyezni.

A gyűrű bekenéséhez, használja a gumi beszereléséhez való kenőanyagot vagy szappanos vizet.

A gumigyűrű behelyezése az abroncsba: távolítsa el a szelepszárat és fújja fel a gumit.
A jármű gyártója szerint biztonsági okokból ne fújja fel motor és robogó gumiját két személy szállításánál az általános levegőnyomás 50%-nál többre. 
Bizonyosodjon meg róla, hogy visszahelyezte a szelepszárat és fújja fel a gumit az utasítás szerinti nyomásra. 

Ellenőrizze le, hogy a gumigyűrű jól fekszik-e fel. Ha a gyűrű nincs jól behelyzve, le kell engednie a gumit és megismételnie az előző eljárást.


Kerék kiegyensúlyozás

Az elasztikus formákat, mint a gumik is, nem lehet tökéletesen kerekre és kiegyensúlyozottra gyártani, ebből kifolyólag mindig egyensúlyozza ki a kereket miután felszerelte. Két lehetséges módszer van erre: statikus és dinamikus kiegyensúlyozás.

A statikus kiegyensúlyozás lehetséges anélkül, hogy a kerék forogna. 

A dinamikus kiegyensúlyozás csak forgó kerékkel végezhető, valamint a tömegeltérés figyelembe vételével a kerék középsíkjára vonatkozóan.


Kerék kiegyengetés

Bizonyosodjon meg róla, hogy egyenesbe hozta kerekét minden alkalommal, amikor hátsó kerékcserét hajt végre vagy láncot helyez fel.

Minden fordulata egy helytelenül kiegyenlített keréknek okot ad a futófelület kopására, csökkenti a gumi élettartamát, és befolyásolja a kormányzást és kanyarodást.


Gumiabroncs tárolása

Tárolja a gumiabroncsot hideg, sötét és mérsékelten szellőző helyen. A tárolási hőmérsékletnek nem szabad nagyon ingadoznia, tartsa állandó 25° C alatt. Kerülje a közvetlen kapcsolatot fűtéscsövekkel és radiátorokkal. Az ózon gyorsítja a gumi öregedését, ezért ne tárolja elektromos motorok, vagy egyéb olyan felszerelések mellett, amik szikrát, vagy egyéb elektromos kiáramlást bocsáthatnak ki, ami magas koncentrátumban ózont termel. Benzin és olajjal való kapcsolat szennyeződéseket okozhat a gumi összetételében, ami ellehetetleníti a használatot. Azonnal töröljön fel mindenféle olaj vagy benzinmaradványt egy tiszta ronggyal. 


Gumi javítása

Tubeless (tömlő nélküli) gumiabroncsok: 
A különböző nemzeti szabályozások miatt nem tudunk általános ajánlatot tenni a gumiabroncsok szerelését illetően. Kérjük keresse fel képviselőjét a helyi szabályozások ügyében. Abban az esetben, ha megengedett, hogy Ön javítsa gumiját, azt javasoljuk, hogy csak kis lyukakat javítson a futófelületen, gombafej alakú tömítőt használva. A szerelő kizárólagosan felel a javításért és a bármilyen tanácsadásért amit a felhasználónak ad a javított gumit érintően.
Javított Tubeless gumiabroncsokat soha nem szabad tömlővel használni.

Tubetype (tömlős) gumiabroncsok:
A gumibelső javítása nem megengedett. Lyukas tubetype gumiabroncsokat mindig új tömlővel kell felszerelni.

 Ha lyukas, amíg megkapja az újat, a gumit és a felnit szakembernek kell ellenőriznie. A defektet helyi vulkanizációval kell helyreállítani, amit gumijavító végez, ez olyan ami megvédi a gumiburkolatot a nedvességtől. A szerelő kizárólag felelős a felhasználónak, valamint minden vizsgálatért a javított gumit illetően. 


Utánvágás

A motor gumiabroncsok mintáit utánvágni tilos, mivel nagyon rosszul hathat a teljesítményére és biztonságos használatára.


Erőmérő használata

Az erőmérő mérések szélesőséges terhelést tesznek a gumiabroncsokra. Lehetséges, hogy a sérülés, ami gyakran láthatalan, a tesztelés során alakult kis, és később hibához vezethet. 
Motorgumikat, amiket dinamométerrel használtak, nem szabad használni az utakon.


Különböző szerkezetek

A Metzelernek 3 különböző szerkeztű gumiabroncsa van:

- Diagonál (cross-ply-nak is hívják) gumiabroncsok (“-”)
- diagonál öves gumik (“B”) 
- és radiál gumiabroncsok (“R” + “ZR”)

A kerék képessége, hogy képes vezetni az oldal és periférikus erőket különböző szerkezeti típusoknál.
Ezért különböző szerkezeti típusok kombinációja hatással tud lenni a motorosok teljesítményéré.
Kizárólag azok a gumi kombinációk megengedettek, amik listázva vannak a motoros gyártók szabadalmaztatott felszerelései között.


Különböző minták

A METZELER első és hátsó kereket is ajánl különböző profilokkal és különböző használatokra, így az első és hátsó kerekek össze tudnak dolgozni.
Pl. nem megengedett közúti kereket használni terep kerékkel.


Első és hátsó márka

Különböző márkákat használni első és hátsó kerékre egyértelműen problémát okozhat.
Sajnos, mi nem tudjuk tesztelni a METZELER gumikat más versenytársaink gumijaival, ezért figyelmeztetjük – biztonsági okokból –hazsnáljon METZELER gumikat mind az első, mind a hátsó keréken.